P: Jak mogę dołączyć do gry?
|
O: Jeśli masz doświadczenie z mudami, dopisz adres Cygnusa w swoim kliencie
mudowym (gra.cygnusdivision.pl 4445). Jeśli jesteś początkujący/a, uruchom telnet (pod
linuksem) lub Putty pod
Windows, podaj adres gra.cygnusdivision.pl 4445 i postępuj potem według poleceń
pokazujących się na ekranie.
|
P: Czy gra jest płatna?
|
O: Gra jest darmowa. Wymaga jedynie podłączenia do Internetu. Jeśli lubisz
automatyzować niektóre czynności, to może się także przydać tzw. klient
mudowy (o to możesz zapytać innych graczy, niedługo też informacje o klientach
pojawią się na tej stronie).
|
P: Gdzie wpisać adres i port gry?
|
O: Linux: w konsoli wpisujesz komendę: telnet gra.cygnusdivision.pl 4445 po
czym powinien pojawić się ekran powitalny gry.
Windows: klikasz na uruchom i wpisujesz telnet gra.cygnusdivision.pl
4445
Niestety windowsowy telnet ma znacznie gorsze możliwości niż linuksowy,
dlatego też lepiej jest użyć np. darmowego
Putty.
Po uruchomieniu Putty w pole 'Host Name (or IP adress)' wpisujesz
gra.cygnusdivision.pl, zaznaczasz 'Protocol' Telnet i w pole 'Port' wpisujesz
4445. Ustawienia te możesz zachować wpisując jakąs nazwę w pole
'Saved Sessions' i klikając na 'Save'. Wówczas przy powtórnym uruchomieniu
będziesz mógł wczytać te dane klikając na nazwę sesji, a następnie 'Load'.
Aby połączyć się z wpisanym lub wybranym adresem, kliknij na 'Open'.
|
1.
|
P: Jak wzywać pomocy, gdy postać leży ogłuszona (uwaga, w Akademii nie uzyska się pomocy)?
|
O: Szybko należy wpisać "title <miejsce_gdzie_się_leży>", najlepiej,
by miejsce było określone za pomocą nazwy moba, który nas tak urządził,
np. "title U wodza gnomów". Następnie należy wpisać "beep <osoba>",
przy czym osobę należy wybrać kierując się najpierw do swoich znajomych
magów i kleryków (avatarów) - jeśli dana osoba zablokowała
beepy - należy beepać inne osoby. W celu sprawdzenia kto
z avatarów jest na mudzie wpisujemy "who 50".
JEDEN BEEP ABSOLUTNIE STARCZY.
Jeśli osoba w ciągu ticku nam nie pomogła, oznacza to, że nie może
nam pomóc lub jest nieobecna - wówczas możemy beepać kolejne osoby
- jednak należy pamiętać o tym, ze NIE WSZĘDZIE jest możliwość pomocy nam.
Jeśli jedna-dwie osoby nie pomogą nam mimo tego, iż otrzymały beepy
- oznacza to, że się nie da.
Należy pamiętać, że śmierć to żaden problem dla naszej postaci, a straty
wynikłe ze śmierci prawie zawsze można szybko odrobić.
|
2.
|
P: Zginąłem(am) - co teraz?
|
O: Nic strasznego - należy w miarę możliwości pójść po ciało i zabrać
z niego sprzęt. Jesli zabił nas duży potwór - należy poprosić o pomoc
starszego gracza, najlepiej z naszego klanu (o ile jestesmy w klanie).
Jeżeli utopiliśmy się - należy zacząć od proszenia magów o aqua.
Dzięki aqua nie utopimy się. Tak czy inaczej - zwykle nie mamy
światła, przez co nie widzimy drogi, poza tym nigdy nie wiadomo, co czai
się po drodze do miejsca, w którym zginęliśmy, a bez rynsztunku nie
poradzimy sobie z niczym. Dlatego należy właściwie zawsze poprosić o pomoc
jakiegoś wysokolevelowego gracza - choćby o nadzór nad przejściem do ciała.
|
3.
|
P: Czy coś się zmienia, jeśli zginąłem(am)?
|
O: * Kwestia śmierci od moba (Mdeath):
W sensie dlugofalowym - nie (oprócz dodania 1 w statystykach score
przy pozycji Mdeaths - śmierci od mobów). Jeśli chodzi o
tymczasowe: znikają wszystkie affecty (czary - te dobre, ale te złe też),
trucizny, złe stany postaci typu obniżony mentalstate itd.
Naturalnie nie mamy też na sobie żadnego sprzętu (poza sprzętem questowym
i personalnym). Po śmierci pojawiamy się u kapłanki (zwykle w Darkhaven)
lub u kapłana naszego klanu (jeśli jesteśmy członkiem klanu). Jeśli
posiadaliśmy przy sobie (w inventory) sprzęty z flagą deathrot,
sprzęty te znikają. Jest ich mało, ale należy pamiętać, że istnieją.
|
* Kwestia śmierci od gracza (Pdeath):
Otrzymujemy +1 do Pdeathów (pozycja w score), po czym
(zwykle pkille są na wojnie lub w krainach bezprawia) mamy 5 minut
na zebranie sprzętu z ciała i ulotnienie się z obszaru, w którym jesteśmy
zagrożeni. Poza tym wszystko jak przy Mdeath.
|
* Kwestia śmierci z upływu krwi, utopienia się, śmierci od wyczerpania, itd.:
Generalnie wszystko jak przy Mdeath, z tą różnicą, że nie dopisuje
się nam +1 do pozycji Mdeaths w score. No i nie czatuje na
nas przy ciele duży mob, który nas zabił, co zwykle ułatwia odzyskanie
sprzętu.
|
4.
|
P: Jak się zebrać z ciałem?
|
O: Zwyczajnie: wraca się do ciała (tam gdzie się ostatnio umarło) i zbiera
się. Oczywiście, jeśli mob był agresywny i nadal tam stoi, to lepiej
poprosić kogoś o pomoc, gdyż jeśli jesteśmy bez sprzętu - potwór jeszcze
szybciej i łatwiej nas pokona. W kwestii zbierania przedmiotów: patrz
następne pytanie.
Zwykle znajdzie się ktoś, kto nam pomoże, jeśli poprosimy na kanałach
publicznych takich jak newbie, common, ask. Jeżeli
jesteś członkiem klanu - zawsze staraj się najpierw otrzymać pomoc
od współklanowiczów - od tego jest między innymi klan, by Ci pomóc.
|
5.
|
P: Jak wyjąć coś z ciała (swojego przy zbieraniu eq, gracza, kto może)?
|
O: Generalnie ciał (zarówno swoich jak i pokonanych wrogów) używa się jak
pojemników - "get all ciało" (wyjmuje wszystko), "get <cos> ciało".
Zwykle działa też forma jak za życia, czyli "get all <imię_moba>" lub
"get all <imię_gracza>".
|
Z ciała moba może wyjąć każdy! Bez względu kto zabił tego moba.
Z ciałem gracza jest inaczej - może wyjąć tylko właściciel ciała lub ktoś
z jego klanu lub ktoś z jego grupy (niekoniecznie z klanu). Przy
wyjmowaniu z ciała najlepiej używać swojego imienia (np. "get all Asalm"),
by nie pomylić się z ciałem kogoś ze swojego klanu/grupy lub z ciałem moba.
Uwaga! Jeżeli w tej lokacji umarliśmy już parę razy i znajduje się tu kilka
naszych ciał, należy postąpić jak z pojemnikami - próbować kolejno:
"get all 2.asalm, get all 3.asalm", itd. (stosując przedrostki "2.", "3.",
itd. przed naszym imieniem - przy czym "1." to to samo co brak
przedrostka).
|
6.
|
P: Czemu moja postać co chwilę zasypia i mówi mi, że jestem zmęczony? Co sie stało?
|
O: Postać ma zbyt niski mentalstate (pewien rodzaj statystyki
widocznej dla gracza przez polecenie group, oraz
ogólną informację opisową w score - np. "czujesz się dobrze").
Oznacza to, że postać zbyt długo nie jadła, nie piła lub nie spała. W tym
stanie będzie znacznie gorzej działała, walczyła i robiła cokolwiek. Aby
przywrócić normalny stan należy zjeść, wypić i położyć się spać na jak
najdłużej, kontrolujac przy tym poleceniem "group", kiedy pojawią się trzy
zielone "=" w kolumnie [mst]. Po drodze oczywiście należy jeść i pić kiedy
trzeba.
|
7.
|
P: Czemu pojawiają mi się jakieś bzdury w inventory, a nie widzę tego, co na pewno miałem(am)?
|
O: Wynika to podobnie, jak w poprzednim pytaniu, ze stanu naszej postaci
(ale tym razem z mieszanki mentalstate'a i pewnej ukrytej cechy).
W inventory pojawiają nam się dziwne kolorowe komunikaty, znikają
rzeczy, ktore mamy tam normalnie (ale nie należy się przejmować, to tylko
złudzenie - halucynacje, sprzęt naprawdę istnieje), nie możemy dosięgnąć
wielu rzeczy, a w opisach lokacji pojawiają się elementy halucynacji.
|
Stan taki wywołany jest najczęściej jednym z dwóch czynników:
|
- Postać była długo pod wpływem trucizny (poison);
|
- Postać wypaliła dziwne ziółka (dostępne w Dragon Exports, Włościach
Asalma, oraz kilku innych ukrytych miejscach ;) - tu mamy do czynienia
z efektami dodatkowymi, takimi jak inne halucynacje i potok sociali
ogólnie związanych ze śmiechem (wywoływanymi przez naszą postać
bezwiednie).
|
Aby przywrócić stan normalny należy przestać palić bądź uleczyć truciznę,
a następnie długi czas spać, aż do usunięcia efektów (oczywiście w trakcie
pilnując by nie zabrakło postaci jedzenia i picia, inaczej powtórzy się
sytuacja z poprzedniego pytania).
|
8.
|
P: Co zrobić jak nie mogę założyć czegoś?
|
O: Odpowiedź zależna jest od komunikatu. Jeżeli jest to komunikat o tym,
że masz zbyt niskie doświadczenie lub że nie jest to dla Twojego
charakteru, rasy lub profesji, to nie da się nic zrobić (ewentualnie można
zmienić charakter - morale, lub postarać się o wyższy poziom). Jeżeli
jednak pojawia się komunikat "Nie możesz tego założyć na siebie.", to jest
to kwestia kolejności warstw (patrz -> layery).
Najszybszym sposobem na założenie czegoś na siebie pod spód, jest wpisanie
"rem all", a następnie "wear all". Teraz jeżeli w ogóle mogliśmy założyć
przedmiot, ktory chcieliśmy założyć, to będziemy już go mieli na sobie.
Jeżeli zastępował on przedmiot, który dotychczas mieliśmy na sobie,
wówczas ten zastępowany pojawi się w inventory.
|
9.
|
P: Co zrobić jak nie mogę zdjąć przedmiotów (klątwa?)?
|
O: Klerycy mają czar remove curse, który pozwala na zniesienie
klątwy z przedmiotu (a także zdjęcie klątwy z gracza - afektu
curse). Innym sposobem, oprócz zawracania głowy klerykom wyższych
poziomów, jest zakupienie i wypicie (lub prośba do kogoś z wysokiego
levela o zakup) nalewki ziołowej od Rosalii w Krainie Zmierzchu. Trzeba
przy tym pamiętać, że wprawdzie bardzo rzadko, ale występują też
przedmioty nouncurse, z których nie można zdjąć klątwy. Takich
najlepiej nie brać w ogóle do ręki (przykładem są "korona Malatharu" i
"hełm z czaszki smoka"). Jeśli przedmiot ma na sobie klątwę, wówczas
zależnie od rodzaju: albo nie można go wyrzucić z inventory po
wzięciu, albo nie można go zdjąć po założeniu (ale wyrzucić z
inventory przed założeniem można), albo klątwa jest podwójna - nie
można wyrzucić po wzięciu, a po założeniu nie można także zdjąć z siebie.
Rzucenie czaru remove curse zdejmuje klątwę tak czy inaczej (nawet
podwójną), ale na raz tylko z jednego przedmiotu - jeśli masz więcej niż
jeden, musisz rzucić remove curse tyle razy ile jest przedmiotów.
Do sumy klątw liczy się także afekt na postaci.
|
10.
|
P: Co jest lepsze, sztylet czy miecz itp.?
|
O: Jeden sposób to identyfikacja i porównanie co się bardziej opłaca
(patrz pytanie poniżej). Na pewno NIE można porównywać tylko komendą
"compare". Drugim sposobem jest zaufanie wiedzy innych graczy na temat
sprzętu lub skorzystanie z baz zidentyfikowanych przedmiotów na stronach
WWW graczy.
|
11.
|
P: Jak identyfikować przedmioty?
|
O: Większość profesji (poza warem i thiefem) ma czar "identify", którym
po prostu można zidentyfikować przedmioty. Jeśli jestes warem, thiefem lub
masz zbyt niski level, by mieć ten czar, wówczas pozostaje Ci zdanie się
na wiedzę innych graczy, poprosić o identify przedmiotu, zakupić
odpowiedni czar lub zdobyć przedmiot dający ten czar. Przedmioty do
zdobycia to w większości różdżki i są w różnych miejscach świata,
natomiast najbardziej powszechnym sposobem jest kupowanie zwojów magicznych
(w Darkhaven u bakałarza - help map) lub zwojów identyfikacji (w
Midgaardzie u maga). Wówczas wystarczy użyć zwoju:
"rec mag <rzecz>" lub "rec iden <rzecz>". Aby zidentyfikować
cokolwiek, musisz mieć to w inventory (i nie może leżeć w danej
lokacji inny przedmiot o tej samej nazwie). Do używania zwojów potrzebna
jest umiejętność "recite".
|
12.
|
P: Mam dwie torby w inventory - jak wyjąć coś lub zajrzeć do drugiej?
|
O: Z pierwszej wyjmujemy po prostu za pomocą:
get <cos> torba
Z drugiej:
get <cos> 2.torba
Tak samo z zaglądaniem:
exam torba
exam 2.torba
|
Podobnie tworzy się przedrostki ("3.", "4.", "5."...) do innych pojemników,
także leżących na ziemi.
|
13.
|
P: Na ziemi leży pojemnik, ale gdy próbuję do niego zajrzeć, widzę zupełnie inne rzeczy. Co robić?
|
O: Najprawdopodobniej na ziemi leży jeszcze conajmniej jeden pojemnik o
tej nazwie, patrz poprzednie pytanie.
|
14.
|
P: Mam w inventory pojemnik, ale gdy próbuję do niego zajrzeć, widzę zupełnie inne rzeczy. Co robić?
|
O: Otóż gdy posiada się pojemnik w inventory, a na ziemi w tej
lokacji leży pojemnik o identycznej nazwie, wowczas priorytet dla komend
(np. exam, get, put, itd.) ma zawsze pojemnik leżący
na ziemi. I zawsze on będzie się pojawiał. Co gorsza, jeśli jest taka
sytuacja nie można zobaczyc zawartości (ani nic innego zrobić) pojemnika
znajdującego się w inventory. Jedyna rada to rzucenie także tego
pojemnika z inventory na ziemię lub wzięcie pojemnika z ziemi do
inventory i posługiwanie się przedrostkami "2.", "3.", itd.
Skutkuje też opuszczenie tej lokacji :).
|
15.
|
P: Już nie nadążam wyrzucać setek niepotrzebnych mi rzeczy z inventory. Czy nie da się jakoś zrobić żebym nie brał wszystkiego z ciał?
|
O: Da się. Wpisujesz "config -autoloot". Jeśli będziesz chciał znów szybko
brać wszystko z ciał - "config +autoloot". Czasem się to przydaje, jednak
na dłuższą metę zawsze się wyłącza.
|
16.
|
P: Czy można jakoś przerzucać (kupować) przedmioty szybciej niż po jednym?
|
O: Można. Używa się do tego składni:
|
<komenda> <liczba> <rzecz> <opcjonalnie-pojemnik>
|
Na przykład:
buy 10 miecz
get 10 bukłak
get 10 chleb torba
|
Uwaga: Przy używaniu tego typu składni, rzecz, którą operujemy, musi być
zapisana pełną nazwą. A więc nie "get 10 mie", ale "get 10 miecz".
|
17.
|
P: "Czy jest immo?"
|
O: Nie, Immo nigdy nie ma i dla normalnego gracza nie powinno go być, a
dokładniej nie powinno go obchodzić, czy Immo jest czy nie. Zwykle też
należy pilnować raczej, by nie spotkać się z Immo - czyli przestrzegać
zasad. Łamanie zasad to najszybszy sposób na spotkanie z Immo, ale nie
jest to spotkanie przyjemne (zwykle kończy się szybko - czasem kasacją
postaci).
|
Komunikacja z Immo następuje zwykle jednostronnie - w postaci informacji
i ogłoszeń na boardzie Immo (na zachód od kapłanki w katedrze w
Darkhaven), w komendzie NEWS i z rzadka przez komunikaty wyświetlane na
żółto w czasie gry. Jeśli sądzisz, że Immo powinni o czymś wiedzieć (błąd
w grze, genialny pomysł, łamanie zasad przez innych graczy):
|
- napisz wiadomość przez komendę TYPO (literówki w tekstach), BUG (błędy
w grze) lub IDEA (pomysł na usprawnienie lub poprawienie problemu w grze);
|
- poinformuj ich listownie ("help email");
|
- poinformuj wodza swojego klanu (o ile w takowym jesteś) - on będzie
wiedział, co zrobić;
|
Zanim jednak zrobisz cokolwiek, by skontaktować się z Immo, najpierw
przeczytaj na mudzie "help immo".
|
18.
|
P: Dlaczego nie mogę zrozumieć moba/gracza, który do mnie mówi - widzę tylko ciąg różnych bzdur, np.: "qwepdiwhcino"?
|
O: Mob/gracz posługuje się językiem, którego nie rozumiesz. Wielu języków
można się nauczyć (szkoła języków w Malatharze), ale są języki, których
się nie da nauczyć. Te, których się da, są spisane w dziale "języki" po
wpisaniu "prac".
|
19.
|
P: Kto to jest Puff, często rzuca we mnie socialami, a ja go nie widzę.
|
O: Jest to automat - Puff, czyli fraktalny smok, to mob, do którego
przenoszona jest każda postać nie ruszająca się przez dłużej niż 15 minut
(wówczas pojawia się komunikat: Powoli zapadasz w hibernację.) Jeśli się
nie śpi, widać wówczas komunikaty Puffa, które są socialami. Jest
to forma wygaszacza ekranu na mudzie.
|
20.
|
P: Czemu widzę na kanale czasem "Ktoś:" albo "Immo:" - co to znaczy?
|
O: Jeśli się widzi "Ktoś", to znaczy, że jest to osoba będąca ukryta lub
niewidzialna, a Ty nie masz odpowiedniego detecta (wykrycia).
Oznacza to też, że ta osoba nie jest zawsze widoczna na kanale (można coś
takiego włączyć, wystarczy wpisać "<nazwa kanału> vis"). "Immo"
oznacza, że w rozmowie bierze udzial administrator, który ma na sobie
wizinvisa - boską wersję niewidzialności, na którą nie ma wykrycia
(poza innymi Immo, a i to nie zawsze).
|
21.
|
P: Czemu "zjada" mi literki polskie? Wpisuję dobrze, a wyświetla się źle.
|
O: Masz źle ustawiony standard polskich liter - sprawdź tryb polskich
znaków w "config 3". Twój klienta do muda również musi je umieć obsłużyć.
Czasem winne są także ustawienia regionalne (jeśli się pracuje pod
Windowsem).
|
22.
|
P: Czemu mimo tego, że wpisuję znaki [ i ] to zamiast nich pojawiają się na kanale znaki < i >?
|
O: Z powodów historycznych - by zapobiec fałszowaniu komunikatów i rozmów
na kanałach - nazwy kanałów są otoczone kwadratowymi nawiasami. Jak łatwo
się domyśleć, zamiana [] na <> nastąpiła po użyciu [] w celach
niezbyt legalnych kilka lat temu :). Z podobnych powodów (chociaż nie
tylko dlatego) nie można używać cyfr i symboli w imionach postaci.
|
23.
|
P: Czemu, mimo że wpisałem komendę, baaardzo długo (10 sekund, 20, minutę) trwało wykonanie jej? Nic nie ściągam z internetu, strony się szybko ładują, poczta się szybko ściąga/Mam łącze przemysłowe albo co najmniej bardzo szybkie.
|
O: Na mudzie zdarzają się lagi. Co to lag? -> Słowniczek.
|
24.
|
P: Czemu mimo tego, że wpisałem bardzo szybko paręnaście komend, to wykonują się sporo wolniej niż je wpisuję? Wszyscy mówią, że nie ma lagów na mudzie, ja też nie mam u siebie lagów.
|
O: Tutaj dochodzi kwestia waitstate'a. Co to? -> Słowniczek.
|
25.
|
P: O co chodzi z tymi wszystkimi "rofl, ntk, imho..."?
|
O: To skróty w większości pochodzenia IRCowego. Używa się ich z lenistwa
i dla skrócenia wpisywanego tekstu, gdyż większość osób je rozumie. Do
najczęściej spotykanych na mudzie należą:
|
- afk - Patrz afk w słowniczku. Na IRCu na ogół używa się "away".
|
- rofl - Rolling On the Floor Laughing - przewracanie się ze śmiechu,
w odniesieniu do czyjejś wypowiedzi, czy również tak po prostu, gdy ma się
atak śmiechu. Naturalnie chodzi o stan duchowy, rzadko kto pada na podłogę
przy komputerze (chociaż zdarzają się tacy ;). Ciekawostką jest fakt, że
na IRCu używa się raczej "rotfl". Pewnie się już nie dowiemy skąd akurat
tak wynikło (być może ze względu na obyczaje na różnych ircach -
sociale na mudzie wymyślali jeszcze Duńczycy w latach
dziewięćdziesiątych, przy okazji pisania DIKU).
|
- ntk - Patrz ntk w
słowniczku.
|
- imho - In My Humble Opinion - moim skromnym zdaniem.
|
- brb - Be Right Back - zaraz wracam.
|
- afaik - As Far As I Know - o ile wiem.
|
- lol - Laughing Out Loud - głośny śmiech.
|
Niektóre się odmienia i tworzy neologizmy z tymi wyrazami,
np: lolek, afkować, roflować.
|
26.
|
P: O co chodzi z tymi wszystkimi "ogórkami, workami..."?
|
O: To slangowe nazwy na profesje. Oto częściej spotykane skróty lub
slangowe określenia spotykane na Cygnusie:
|
- Mage - mag, magus.
|
- Cleric - cle, klecha, clecha.
|
- Thief - thi.
|
- Warrior - war, wor, worek, warek (strong).
|
- Vampire - vamp, wamp.
|
- Druid - drut.
|
- Ranger - rang, (na)leśnik.
|
- Augurer - aug, ogórek, augurek, wróżbita.
|
- Necromancer - nec, necro, nekros.
|
- Psionic - psion.
|
27.
|
P: Jak komuś dać pieniądze, jak wpłacić pieniądze do banku?
|
O: Dać pieniądze innej osobie: give <liczbamonet> <typmonet> coins <osoba>
Jak wpłacić pieniądze do banku - help bank.
|
28.
|
P: Co to znaczy jak nagle się pojawia komunikat: "Odkrywasz ręce kogoś w swojej sakiewce"?
|
O: Oznacza to, że niewidoczny dla Ciebie mob okradł Cię właśnie.
Najczęściej jest to niewidzialny złodziej (o ile jest to Darkhaven), albo
ukryta Cyganka (jeśli jesteś w Miden'nir) lub inny mob z przedszkola
krasnoludów na przykład. Jeśli widzisz kto Cie okradł, to możesz od razu
go zabić, aby odzyskać pieniądze. Należy przy tym pamiętać, że
moby-złodzieje często mogą się skradać, czyli wchodzić i wychodzić z
lokacji bez komunikatu o tym. W takiej sytuacji nie należy się dziwić,
że po kradzieży atakuje się moba, a tego moba nie ma. Szczegóły - help
steal, help sneak.
|
29.
|
P: Nagle wyrzuciło mnie z gry z komunikatem "*** ODPUŚĆ SOBIE NA CHWILĘ!!! ***". O co chodzi?
|
O: Jeżeli tę samą komendę wpisuje się więcej razy niż 20 (już 21 nie
działa), następuje wyświetlenie takiego komunikatu oraz wyrzucenie z gry.
Ma to na celu przeciwdziałanie floodowi,
różnym błędom i różnym przejawom chamstwa. Mud nie wyrzuci nikogo za
powtórzenie więcej niż 20 razy komendy, jeśli trwa walka z udziałem
postaci powtarzającej komendę (w czasie walki zwykle wpisuje się
wielokrotnie na przyklad kick, punch, bash).
|
Mud nie wyrzuca również, jeśli komendy powtarzane są chodzeniem
(kierunki), gdyż wiadomo, że często się zdarza droga dłuższa niż 20
lokacji w jednym kierunku, na przykład droga z Darkhaven do Midgaardu.
|
30.
|
P: Bardzo często rozłącza mnie, jak tylko na chwilę odejdę od komputera, ale wcale nie wyrzuca z gry, bo jak włączę znowu, to jest tylko odzyskanie połączenia... czemu tak się dzieje?
|
O: Problem natury nie technicznej, ale ustawień muda. Jeśli po 15
minutach ciągle nie dotkniesz klawiatury (nie wprowadzisz żadnej komendy
dla postaci) najpierw Cię rozłączy, a następnie po paru minutach (również
około 15) wyrzuci Twoją postać z gry. Pamiętaj, że w pierwszym etapie
postać nadal będzie w grze, tyle ci, którzy będą chcieli do Ciebie mówić,
dostaną komunikat "ta postać straciła połączenie". Natomiast jakąś minutę
przed rozłączeniem dostaniesz komunikat o zapadnięciu w hibernację, a
postać zostanie przeniesiona w bezpieczne meijsce - ale to osobny temat.
|
31.
|
P: Siedziałem sobie w grze i nagle dostałem komunikat, że zapadłem w hibernację. Nie mam takiej umiejętności i w ogóle nie wpisywałem żadnej komendy!
|
O: Hibernacja - nie jest to moze najszczęśliwsze wyrażenie w przypadku
istnienia takiej umiejętności klanowej, jednak chodzi w tym przypadku o
to, że jeśli przez parę minut nie wpisujesz postacią żadnych komend,
wówczas jest ona przenoszona tymczasowo do lokacji z Puffem (wygaszaczem
ekranu, pytanie nr 2). Chodzi o to, że mud traktuje to, jakbyś
zapomniał wyjść swoją postacią z gry, i aby nie narażać jej na
niebezpieczeństwa (mogłeś być na przykład we wrogiej okolicy), przenosi
Cię do odosobnionej, bezpiecznej lokacji. Puffa i jego komunikaty widzisz
jednak tylko jeśli nie śpisz. W lokacji tej postać zachowuje się
normalnie: może słyszeć wszelkie rozmowy i komunikaty, jeżeli jednak
wpiszesz cokolwiek na klawiaturze, natychmiast zostanie przeniesiona do
lokacji, gdzie ostatnio przebywała. Obecnie przeniesienie do Puffa
zsynchronizowane jest w czasie do około minuty z rozłączeniem gracza.
|
32.
|
P: Nie mogę się zrecallować! Co robić?
|
O: Nic strasznego (a może? :). Znajdujesz się w lokacji norecall
lub notransport. Niewykluczone, że cała kraina, w której się
znajdujesz jest norecall/notransport. Na mudzie jest sporo takich
miejsc. Nie da się stamtąd uciec przez recall ani w żaden inny "magiczny"
sposób. Jedynym wyjściem jest pójście na piechotę lub supplicate
recall. Drugie wyjście jest mało polecane, szczególnie że prawie
zawsze istnieje droga na piechotę.
|
33.
|
P: Do którego levela siedzieć w Akademii?
|
O: W Akademii można maksymalnie przebywać do 8 levela, jednak sugeruje się
wyjście stamtąd znacznie wcześniej (chociaż naturalnie można bić moby pod
areną długi czas). Gnomie dzieci można bić już - w zależności od
profesji, rasy i poziomu sprzętu jakim się dysponuje - od 4 levela
warowatymi dobrze ubranymi i od ok. 6 levela casterami (oczywiście z
kotem-petem wcześniej, już od 3-4 levela). Należy jednak bardzo uważać,
by bić gnomie dzieci gdy są same w lokacji, inne gnomy potrafią się
włączyć - ingerencja gnomiej kobiety do walki gracza na 4 levelu może być
bardzo krótkim przeżyciem (a raczej nie-przeżyciem).
|
34.
|
P: Jak dojść do gnomów?
|
O: Z rynku miasta Darkhaven: 10n, 10e, 2n, 7e, 4n, 6e, 6n, 8e, 2n, 3e, se.
(10xNorth, 10xEast, 2xNorth, 7xEast, 4xNorth, 6xEast, 6xNorth, 8xEast, 2xNorth, 3xEast, SouthEast).
Od pani Tsythii w Akademii: u, n, 3w, 10n, 10e, 2n, 7e, 4n, 6e, 6n, 8e, 2n, 3e, se.
(Up, North, 3xWest, 10xNorth, 10xEast, 2xNorth, 7xEast, 4xNorth, 6xEast, 6xNorth, 8xEast, 2xNorth, 3xEast, SouthEast).
|
35.
|
P: Gdzie bić expa, jak gnomy już nie wystarczają?
|
O: W dużym uproszczeniu:
Zwykle gnomy opuszcza się w okolicach 9-10 levela (wary), 11-12
(casterzy). Zależnie od profesji - jak wszystko przy zdobywaniu leveli:
|
Warowaci (szczególnie warriorzy) mogą od razu spróbować sił z najsłabszymi
przeciwnikami (dziećmi) w Norkowie.
|
Casterzy mogą próbować sił najpierw w wiosce skrzydlaków - za przeciwników
na początek lepiej brać tylko dzieci przebywające samotnie w lokacji.
|
Gdy skrzydlaki przestaną dawać exp, można przejść do Norkowa.
|
Inne strony dotyczące Cygnusa informacyjnie:
|
keryn.civ.pl - mapy całego muda, spisy przedmiotów
z rozróżnieniem na lokacje i layery, trochę innych informacji.
|
www.stronagiza.prv.pl - dużo informacji od strony technicznej,
masa tabeli i statystyk, wiele nikomu nie potrzebnych.
Jest tam też trochę spoilerów, jednak wiele informacji
jest nie do końca sprawdzonych (i nieprawdziwych), lub
mocno nieaktualnych. Strona wymarła.
|
Powrót do początku strony
|
|
FAQ, słowniczek i etykietę opracował Asalm. Asalm (c) 2003-2004.
Podziekowania dla osób, które w jakiś sposób pomogły mi przy ustalaniu szczególików.
Specjalne podziękowania dla Amana, Elroda i Gilmore'a za szczególnie wnikliwe testowanie i zgłaszanie poprawek w różnych fazach projektu.
|